Algemene voorwaarden

Artikel 1 – Begripsomschrijvingen

In deze voorwaarden worden de volgende begrippen als volgt gebruikt:

Aanvullende overeenkomst: Een extra overeenkomst waarbij de consument producten, digitale inhoud of diensten ontvangt die samenhangen met een overeenkomst op afstand. Deze worden geleverd door de ondernemer zelf of door een derde partij, op basis van een afspraak met de ondernemer.

Bedenktijd: De periode waarbinnen de consument het recht heeft om de overeenkomst zonder opgave van reden te ontbinden.

Consument: Een natuurlijk persoon die handelt voor privégebruik en dus niet voor commerciële, zakelijke, ambachtelijke of beroepsmatige doeleinden.

Dag: Een kalenderdag.

Digitale inhoud: Informatie of gegevens die digitaal worden geproduceerd en geleverd.

Duurovereenkomst: Een overeenkomst die voorziet in de regelmatige levering van producten, diensten of digitale inhoud over een bepaalde periode.

Duurzame gegevensdrager: Elk hulpmiddel (zoals e-mail) waarmee de consument of ondernemer informatie kan opslaan, zodat deze later geraadpleegd kan worden voor een periode die aansluit bij het doel van die informatie. De gegevens moeten hierbij ongewijzigd bewaard kunnen blijven.

Herroepingsrecht: Het recht van de consument om binnen de bedenktijd de overeenkomst op afstand zonder reden te annuleren.

Ondernemer: De natuurlijke persoon of rechtspersoon die producten, digitale inhoud (of toegang daartoe) en/of diensten op afstand aan consumenten aanbiedt.

Overeenkomst op afstand: Een overeenkomst die wordt gesloten tussen ondernemer en consument binnen een georganiseerd systeem voor verkoop op afstand. Daarbij wordt tot het sluiten van de overeenkomst uitsluitend of mede gebruik gemaakt van communicatie op afstand.

Modelformulier voor herroeping: Het Europese standaardformulier (zoals opgenomen in Bijlage I van deze voorwaarden) dat de consument kan gebruiken om gebruik te maken van zijn herroepingsrecht. Als er geen herroepingsrecht van toepassing is, hoeft dit formulier niet te worden verstrekt.

Techniek voor communicatie op afstand: Elk middel dat gebruikt kan worden om een overeenkomst te sluiten zonder dat consument en ondernemer fysiek op dezelfde plaats aanwezig hoeven te zijn.

Artikel 2 - Identiteit van de ondernemer

'Sense'

Sint Lenaartsebaan 90

Oostmalle 2390 

België

info@sense-boetiek-yourself.be

0472/429821

BE1022. 827. 485

Artikel 3 – Toepasselijkheid

Deze algemene voorwaarden gelden voor elk aanbod van Sense en voor elke overeenkomst op afstand die tussen Sense en de consument wordt gesloten. Voordat de overeenkomst op afstand tot stand komt, krijgt de consument de algemene voorwaarden ter beschikking gesteld. Als de overeenkomst op afstand digitaal wordt gesloten, geldt het volgende: in plaats van de papieren versie, worden de algemene voorwaarden vóór het sluiten van de overeenkomst op zo’n manier elektronisch aan de consument aangeboden dat deze ze makkelijk kan opslaan op een duurzame gegevensdrager (zoals een computer of e-mail). Als dit niet mogelijk is, wordt vóór het sluiten van de overeenkomst duidelijk aangegeven waar de voorwaarden digitaal te vinden zijn en dat de consument ze op verzoek kosteloos per e-mail of op een andere manier kan ontvangen. Als naast deze algemene voorwaarden ook aanvullende voorwaarden gelden voor bepaalde producten of diensten, dan gelden bovenstaande regels ook voor die voorwaarden. Bij tegenstrijdigheden tussen de voorwaarden mag de consument altijd uitgaan van de bepaling die voor hem het meest gunstig is.

Artikel 4 - Het aanbod

Als een aanbod slechts tijdelijk geldig is of aan bepaalde voorwaarden is verbonden, wordt dit duidelijk vermeld. Het aanbod bevat een volledige en nauwkeurige omschrijving van de producten, digitale inhoud en/of diensten. Deze beschrijving is voldoende gedetailleerd zodat de consument het aanbod goed kan beoordelen. Als er gebruik wordt gemaakt van afbeeldingen, geven deze een waarheidsgetrouw beeld van wat wordt aangeboden. Kennelijke fouten of vergissingen in het aanbod zijn niet bindend voor de ondernemer. Elk aanbod bevat voldoende informatie zodat voor de consument duidelijk is wat zijn rechten en verplichtingen zijn bij aanvaarding.

Artikel 5 – De overeenkomst

De overeenkomst komt tot stand zodra de consument het aanbod aanvaardt en voldoet aan de bijbehorende voorwaarden, tenzij anders bepaald in lid 4.

Als de consument het aanbod elektronisch aanvaardt, bevestigt de ondernemer direct per e-mail de ontvangst. Zolang deze bevestiging uitblijft, mag de consument de overeenkomst annuleren.

Bij een elektronische overeenkomst zorgt de ondernemer voor passende technische en organisatorische beveiliging van de gegevensoverdracht en een veilige online omgeving. Bij elektronische betalingen worden passende veiligheidsmaatregelen genomen.

De ondernemer mag binnen de wettelijke kaders nagaan of de consument aan zijn betalingsverplichtingen kan voldoen en of er omstandigheden zijn die van belang zijn voor een verantwoord aangaan van de overeenkomst. Als daaruit blijkt dat er gegronde redenen zijn om de overeenkomst niet aan te gaan, mag de ondernemer gemotiveerd een bestelling weigeren of extra voorwaarden stellen.

Uiterlijk bij de levering van het product, de dienst of de digitale inhoud ontvangt de consument de volgende informatie, schriftelijk of op een duurzame gegevensdrager:
– het bezoekadres van de ondernemer voor eventuele klachten;
– informatie over het herroepingsrecht of een duidelijke vermelding als dit recht is uitgesloten;
– gegevens over garanties en beschikbare service na aankoop;
– de totale prijs, inclusief belastingen en eventuele verzendkosten, plus informatie over betaling, levering en uitvoering van de overeenkomst;
– de voorwaarden voor opzegging als het om een overeenkomst van meer dan één jaar of onbepaalde duur gaat;
– indien van toepassing, het modelformulier voor herroeping.

Bij een overeenkomst voor regelmatige levering (duurovereenkomst) geldt bovenstaande informatieverplichting alleen bij de eerste levering.

Artikel 6 – Herroepingsrecht

Bij producten:
De consument mag een overeenkomst voor de aankoop van een product binnen 14 dagen zonder opgave van redenen ontbinden. De ondernemer mag vragen naar de reden van herroeping, maar de consument is niet verplicht deze te geven.

De bedenktijd van 14 dagen gaat in op de dag nadat de consument, of een door hem aangewezen derde (niet de vervoerder), het product heeft ontvangen. In de volgende situaties geldt een aangepaste startdatum:
– Bij meerdere producten in één bestelling: de dag waarop het laatste product is ontvangen.
– Bij levering in meerdere zendingen of onderdelen: de dag waarop de laatste zending of het laatste onderdeel is ontvangen.
– Bij regelmatige levering van producten: de dag waarop het eerste product is ontvangen.

Bij diensten en digitale inhoud zonder fysieke drager:
Ook bij diensten of digitale inhoud die niet op een fysieke drager is geleverd, heeft de consument het recht om binnen 14 dagen zonder opgave van redenen de overeenkomst te ontbinden. De bedenktijd start op de dag na het sluiten van de overeenkomst.

Verlengde bedenktijd bij ontbrekende informatie:
Als de ondernemer de consument niet heeft geïnformeerd over het herroepingsrecht of het modelformulier voor herroeping, wordt de bedenktijd verlengd tot 12 maanden na afloop van de oorspronkelijke bedenktijd.
Geeft de ondernemer deze informatie alsnog binnen die 12 maanden, dan krijgt de consument vanaf het moment van ontvangst nog 14 dagen bedenktijd.


Artikel 7 – Verplichtingen van de consument tijdens de bedenktijd

Tijdens de bedenktijd moet de consument zorgvuldig omgaan met het product en de verpakking. Het product mag alleen worden uitgepakt en gebruikt voor zover nodig om de aard, kenmerken en werking vast te stellen – zoals dat ook in een winkel zou mogen.

De consument is aansprakelijk voor waardevermindering van het product als hij het op een manier gebruikt die verder gaat dan hierboven toegestaan.

Is de consument niet correct geïnformeerd over het herroepingsrecht, dan is hij niet aansprakelijk voor waardevermindering, ook niet als hij het product intensiever heeft gebruikt.

Artikel 8 – Uitoefening van het herroepingsrecht en kosten daarvan

Tijdens de bedenktijd gaat de consument zorgvuldig om met het product en de verpakking. Hij pakt het alleen uit of gebruikt het voor zover dat nodig is om de aard, kenmerken en werking vast te stellen — zoals hij dat ook in een fysieke winkel zou mogen doen.

De consument is alleen aansprakelijk voor waardevermindering van het product als hij het op een manier gebruikt die verder gaat dan hierboven is toegestaan.

Als de ondernemer de consument niet vóór of bij het sluiten van de overeenkomst heeft geïnformeerd over het herroepingsrecht, is de consument niet aansprakelijk voor waardevermindering van het product.

Artikel 9 – Verplichtingen van de ondernemer bij herroeping

Als de consument zijn herroeping digitaal doorgeeft, bevestigt de ondernemer zo snel mogelijk de ontvangst van deze melding.

De ondernemer vergoedt alle betalingen van de consument, inclusief eventuele door hem in rekening gebrachte leveringskosten, binnen 14 dagen na de dag waarop de consument de herroeping meldt. De ondernemer mag wachten met terugbetalen tot hij het product heeft ontvangen of de consument heeft aangetoond dat het is teruggestuurd — afhankelijk van wat eerder gebeurt.

Terugbetaling gebeurt met hetzelfde betaalmiddel als waarmee de consument heeft betaald, tenzij anders overeengekomen. De terugbetaling is kosteloos voor de consument.

Als de consument heeft gekozen voor een duurdere bezorgoptie dan de goedkoopste standaardlevering, hoeft de ondernemer alleen de kosten van die standaardlevering te vergoeden.

Artikel 10 – Uitsluiting van het herroepingsrecht

De ondernemer mag het herroepingsrecht uitsluiten voor bepaalde producten en diensten, maar alleen als dit duidelijk is vermeld bij het aanbod of uiterlijk vóór het sluiten van de overeenkomst.

Uitsluiting van herroepingsrecht is mogelijk bij:

– Producten of diensten waarvan de prijs afhankelijk is van schommelingen op de financiële markt waarop de ondernemer geen invloed heeft, en die zich binnen de bedenktijd kunnen voordoen;
– Overeenkomsten gesloten tijdens een openbare veiling (waar de consument fysiek aanwezig is of kan zijn, onder leiding van een veilingmeester);
– Dienstenovereenkomsten die volledig zijn uitgevoerd, maar alleen als:
• de uitvoering is gestart met uitdrukkelijke voorafgaande toestemming van de consument, én
• de consument heeft verklaard dat hij zijn herroepingsrecht verliest na volledige uitvoering;
– Pakketreizen zoals bedoeld in artikel 7:500 BW en overeenkomsten voor personenvervoer;
– Diensten voor het ter beschikking stellen van accommodatie, mits in de overeenkomst een specifieke datum of periode is opgenomen en het niet gaat om woonruimte, goederenvervoer, autoverhuur of catering;
– Vrijetijdsbestedingsovereenkomsten met een vastgestelde datum of periode van uitvoering;
– Producten die op maat zijn gemaakt volgens specificaties van de consument en niet vooraf zijn geproduceerd, of die duidelijk voor een specifiek persoon bestemd zijn;
– Producten die snel bederven of een beperkte houdbaarheid hebben;
– Verzegelde producten die om gezondheids- of hygiënische redenen niet geschikt zijn om te retourneren, en waarvan de verzegeling na levering is verbroken;
– Producten die na levering door hun aard onherroepelijk vermengd zijn met andere producten;
– Alcoholische dranken waarvan de prijs is vastgelegd bij het sluiten van de overeenkomst, maar waarvan de levering pas na 30 dagen plaatsvindt en de waarde afhankelijk is van marktfluctuaties waarop de ondernemer geen invloed heeft;
– Verzegelde audio- of video-opnamen en computerprogrammatuur waarvan de verzegeling is verbroken;
– Kranten, tijdschriften of magazines, met uitzondering van abonnementen;
– Digitale inhoud die niet op een fysieke drager is geleverd, maar alleen als:
• de uitvoering is begonnen met voorafgaande uitdrukkelijke toestemming van de consument, én
• de consument heeft verklaard hiermee afstand te doen van zijn herroepingsrecht.

Artikel 11 – De prijs

Tijdens de geldigheidsduur van het aanbod blijven de prijzen van producten en diensten gelijk, behalve als de btw verandert.

Julia mag ook producten en diensten aanbieden met prijzen die kunnen variëren door schommelingen op de financiële markt, mits dit duidelijk als richtprijs bij het aanbod staat vermeld.

Prijsverhogingen zijn binnen 3 maanden na het sluiten van de overeenkomst alleen toegestaan als dit wettelijk verplicht is.

Na 3 maanden zijn prijsverhogingen toegestaan als dit vooraf is afgesproken en:
a) de verhoging voortkomt uit wettelijke regels, of
b) de consument het recht heeft de overeenkomst op te zeggen vanaf het moment van de prijsverhoging.

Alle genoemde prijzen zijn inclusief btw.

Artikel 12 -  Nakoming overeenkomst en extra garantie

De ondernemer staat er voor in dat de producten en/of diensten voldoen aan de overeenkomst, de in het aanbod vermelde specificaties, aan de redelijke eisen van deugdelijkheid en/of bruikbaarheid en de op de datum van de totstandkoming van de overeenkomst bestaande wettelijke bepalingen en/of overheidsvoorschriften. Indien overeengekomen staat de ondernemer er tevens voor in dat het product geschikt is voor ander dan normaal gebruik.

Een door de ondernemer, diens toeleverancier, fabrikant of importeur verstrekte extra garantie beperkt nimmer de wettelijke rechten en vorderingen die de consument op grond van de overeenkomst tegenover de ondernemer kan doen gelden indien de ondernemer is tekortgeschoten in de nakoming van zijn deel van de overeenkomst.

Onder extra garantie wordt verstaan iedere verbintenis van de ondernemer, diens toeleverancier, importeur of producent waarin deze aan de consument bepaalde rechten of vorderingen toekent die verder gaan dan waartoe deze wettelijk verplicht is in geval hij is tekortgeschoten in de nakoming van zijn deel van de overeenkomst.

 

Artikel 13 – Levering en uitvoering

De ondernemer behandelt bestellingen en dienstaanvragen met maximale zorgvuldigheid.

Levering vindt plaats op het door de consument opgegeven adres.

Bestellingen worden binnen 30 dagen geleverd, tenzij anders afgesproken.

Bij vertraging of gedeeltelijke levering informeert de ondernemer de consument uiterlijk 30 dagen na bestelling.

Consument kan bij vertraging of niet-levering de overeenkomst kosteloos ontbinden en eventueel schadevergoeding vragen.

Na ontbinding ontvangt de consument het betaalde bedrag snel terug.

Risico van beschadiging of verlies ligt bij de ondernemer tot levering aan consument of diens aangewezen vertegenwoordiger.

Artikel 14 – Duurtransacties: duur, opzegging en verlenging

Overeenkomsten voor onbepaalde tijd kunnen altijd worden opgezegd met maximaal 1 maand opzegtermijn. Overeenkomsten voor bepaalde tijd kunnen tegen het einde van die periode worden opgezegd met maximaal 1 maand opzegtermijn.

Opzegging mag te allen tijde, op dezelfde wijze en met dezelfde termijn als de ondernemer hanteert. Stilzwijgende verlenging van bepaalde tijdsovereenkomsten is niet toegestaan, behalve voor dag- en weekbladen (max. 3 maanden). Proefabonnementen worden niet stilzwijgend verlengd. Bij overeenkomsten langer dan 1 jaar mag de consument na 1 jaar altijd opzeggen met maximaal 1 maand opzegtermijn, tenzij dat onredelijk is.

Artikel 15 – Betaling

Betaling binnen 14 dagen na het begin van de bedenktijd of, als die ontbreekt, binnen 14 dagen na het sluiten van de overeenkomst. Voor diensten start termijn na ontvangst bevestiging. Vooruitbetaling mag max. 50% bedragen.

Bij te late betaling krijgt consument eerst een waarschuwing met een termijn van 14 dagen om alsnog te betalen. Bij uitblijven betaling na termijn is wettelijke rente verschuldigd plus incassokosten volgens vastgestelde percentages (minimaal €40). Ondernemer kan gunstiger voorwaarden voor consument hanteren.

Artikel 16 – Klachtenregeling

Sense heeft een bekende klachtenprocedure. Klachten moeten tijdig en duidelijk worden ingediend. Binnen 14 dagen wordt een reactie gegeven of een termijn voor verdere afhandeling. Consument geeft Sense 4 weken om klacht op te lossen, daarna kan geschillenprocedure starten.

Artikel 17 – Geschillen

Op alle overeenkomsten tussen SENSE BOETIEK en consument is Nederlands recht van toepassing.

Artikel 18 – Aanvullende of afwijkende bepalingen

Afwijkende afspraken mogen niet nadelig zijn voor consument. Afwijkingen moeten schriftelijk of op een duurzame, toegankelijke manier worden vastgelegd.